Najczęściej zadawane pytania

Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące korzystania z biblioteki.
Przypominamy, że odpowiedzi na wiele pytań można znaleźć
w naszym Regulaminie.

1. W jaki sposób sprawdzić czy szukana przeze mnie książka znajduje się w zbiorach biblioteki?
Najłatwiej sprawdzić to poprzez katalog on-line. Po wejściu do
zakładki pn. Wyszukiwanie należy wpisać tytuł książki lub nazwisko imię autora (w tej kolejności) po czym nacisnąć “wyszukaj”.

2. Skąd wiadomo, że znaleziona w katalogu komputerowym książka jest w danej chwili dostępna w bibliotece?
Jeśli książka jest dostępna, jest to zaznaczone w statusie pod opisem bibliograficznym. Jeśli książka jest wypożyczona, w statusie podana jest data zwrotu. Miniona data również oznacza, że książka jest wypożyczona.

3. Czy mogę zamówić dostępną książkę przez katalog komputerowy?
Tak. Jeśli ktoś jest zainteresowany danym tytułem, może zamówić go za pośrednictwem katalogu on-line. Jednorazowo czytelnik może mieć zamówionych 8 pozycji.

4. Czy mogę zarezerwować książkę, która jest wypożyczona?
Tak. W tym celu należy zgłosić chęć rezerwacji bibliotekarzowi. Można to zrobić podczas wizyty w bibliotece, telefonicznie
lub mailowo.

5. Skąd będę wiedział(a), że zarezerwowana przeze mnie książka została zwrócona i mogę ją odebrać?
Gdy zarezerwowana książka zostaje zwrócona, bibliotekarz wysyła do czytelnika wiadomość mailową.

6. Czy mogę wysłać do biblioteki listę poszukiwanych pozycji z prośbą o sprawdzenie, czy są one w jej zbiorach?
Tak, jednak jeśli tylko jest to możliwe, prosimy o samodzielne przeglądanie katalogu.

7. Dlaczego wypożyczając książki trzeba wypełniać rewers?
Rewers, poza danymi dotyczącymi książki, zawiera także podpis Czytelnika, który jest poświadczeniem, że Czytelnik wypożyczył
daną pozycję. Rewers jest przechowywany w karcie Czytelnika do momentu zwrotu książki.

8. Co oznaczają literowe oznaczenia przy sygnaturze?
Jeśli sygnatura posiada oznaczenie Cz, oznacza to, że dany
egzemplarz jest dostępny tylko w czytelni i nie można go
wypożyczyć do domu.
Pozostałe oznaczenia, takie jak Rp czy KPL, informują o miejscu przechowywania książki w bibliotece. Są to oznaczenia przy
książkach do wypożyczenia.

9. Jak można prolongować termin wypożyczenia książek?
Termin można przedłużyć osobiście w bibliotece, telefonicznie
lub mailowo. Nie da się tego zrobić poprzez konto użytkownika.

10. W jaki sposób można otrzymać hasło i login do konta użytkownika w katalogu komputerowym?
Loginem jest nazwisko i imię czytelnika. Hasło można uzyskać podczas wizyty w bibliotece.

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w Pszczynie